Ogumienie do wózków widłowych

Ogumienie do wózków widłowych – ogólne informacje

Zróżnicowana charakterystyka warunków pracy wózków widłowych stawia nie lada wyzwanie w kwestii doboru ogumienia. Aby eksploatacja wózka odbywała się w bezpieczny, ale i ekonomiczny sposób, chociażby w kwestii samego ogumienia, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak:

  • nawierzchnię po której będzie się poruszał,
  • jaki jest przewidywane natężenie pracy wózka – na ilu zmianach będzie pracował,
  • rodzaj transportowanego ładunku,
  • dodatkowe warunki obowiązujące w pomieszczeniu/terenie po którym porusza się widlak.

Wszystkie powyższe czynniki przekładają się na odpowiednio długi – efektywny, a zarazem bezpieczny okres eksploatacji opon. Niewłaściwie dopasowane ogumienie może doprowadzić do szybszego zużywania się opon, elementów zawieszenia widlaka czy np. w przypadku złego doboru opony do nawierzchni – całkowitego uszkodzenia opony, bądź też przewożonego ładunku czy innych elementów infrastruktury w obrębie której pracuje wózek.

Wśród opon do widlaków dostępnych na rynku, wyróżnić możemy dwa główne rodzaje: opony pneumatyczne oraz opony pełne (elastyczne i superelastyczne) – oczywiście oba rodzaje znajdziecie Państwo w ofercie firmy EKKA Sp. z o.o.

Opony pneumatyczne

Opony pneumatyczne dostępne są w dwóch wersjach – diagonalnych oraz radialnych, jednak na potrzeby naszego poradnika omówimy jedynie opony diagonalne, jako, że to one stanowią przeważającą większość opon pneumatycznych do wózków widłowych, sprzedawanych na rynku.

Opony dostępne są w kompletach – opona, dętka, ochraniacz – co umożliwia ich montaż na różnego rodzaju felgach używanych w widlakach. Charakteryzują się przede wszystkim dużą odpornością na uszkodzenia ściany bocznej, a także dobrą trakcją i co również istotne - są tańsze od wersji radialnych.

O wyborze opon pneumatycznych decyduje podłoże po którym porusza się wózek – o ile nie występuje ryzyko przebicia opony lub też jest ono minimalne, stosuje się właśnie ten rodzaj opon. Ponadto, zapewniają one doskonały komfort jazdy dzięki dużo lepszej amortyzacji drgań, w porównaniu do opon pełnych.

W odróżnieniu od opon radialnych, gdzie w oznaczeniu występuje litera „R”, np. 7.00R12, w oponach diagonalnych analogiczna opona będzie oznaczona 7.00-12 (czy np. 5.00-86.00-9 lub 6.50-10). Dodatkowo, w oznaczeniu umieszczana jest informacja o ilości przekładek/płócien – np. 10PR – co bezpośrednio przekłada się na wytrzymałość i ładowność opony (im więcej płócien, tym mocniejsza opona).

Opony pełne (elastyczne i superelastyczne)

Głównymi zaletami tego rodzaju ogumienia, w stosunku do opon pneumatycznych, jest bardzo duża wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, a także poprawienie stabilności wózka. Z kolei za wady można uznać cenę oraz gorszą amortyzację – co zazwyczaj ogranicza możliwość ich użycia do stosunkowo równych podłoży.

Opony pełne dostępne są w wersji czarnej – klasycznej oraz tzw. niebrudzącej (np. białe, szare).

Ze względu na budowę, opony pełne dzielimy na:

  • opony elastyczne – składające się z dwóch warstw, bez warstwy amortyzującej. Cena tych opon jest zazwyczaj niższa niż odpowiedników superelastycznych. Przykładowa opona elastyczna w ofercie firmy EKKA Sp. z o.o. to 5.00-8 KS2 IST.
  • opony superelastyczne – posiadają dodatkową, trzecią warstwę – amortyzującą, dającą oponie lepszą trakcję, skuteczniejsze odprowadzanie ciepła, a przede wszystkim lepszy komfort pracy dzięki redukcji liczby drgań (np. 6.50-10 ST IST).

Ze względu na sposób montażu na feldze rozróżniamy:

  • typ standardowy – o symetrycznym przekroju, do montażu na feldze z pierścieniami zabezpieczającymi lub feldze skręcanej;
  • typ do szybkiego montażu – opony montowane na feldze przy pomocy prasy, od zewnętrznej strony posiadają specjalny rant zabezpieczający oponę przed zsunięciem z felgi.

Oznaczenia opon pełnych obejmują takie informacje jak:

  • rozmiar np. 5.00-8, 4.00-8
  • rodzaj montażu:
    • ST, Standard – na felgę skręcaną lub z pierścieniami np. 7.00-12 ST IST,
    • CL, Clip, SIT czy quick – szybki montaż np. 8.25-15 CL IST,
  • w przypadku opon niebrudzących dodatkowo oznaczenie – NM, non-marking lub clean, np. 6.50-10 ST NM IST.

Opona kontra felga

Wybór opony pneumatycznej lub pełnej wiąże się z koniecznością zastosowania odpowiedniej felgi. Wbrew pozorom, zmieniając rodzaj opon, nie koniecznie musimy również wymienić felgę. W zależności od pierwotnie stosowanej felgi i opony docelowej mamy różne możliwości, i tak:

  • felga jednoczęściową (z pierścieniami) – możemy zastosować oponę pneumatyczną lub pełną w wersji Standard – z zastosowaniem pierścieni. Natomiast oponę pełną do szybkiego montażu, montujemy już bez użycia pierścieni zabezpieczających.
  • felga dwuczęściowa (skręcana) – tutaj możemy możemy zastosować oponę pneumatyczną lub oponę pełną w wersji Standard. Pomimo teoretycznych możliwości różnego doboru felg i opon, sugerujemy każdorazowo upewnić się, że dana opona może zostać zamontowana na wybranej feldze.

Polecamy zapoznanie się z ofertą EKKA, znajdziecie tam Państwo wszystkie powyżej opisane rodzaje opon do wózków widłowych, dostępne w wielu rozmiarach.

Ekka Logo

© Ekka-Opony.pl - opony przemysłowe

Wszelkie prawa zastrzeżone

Projekt i wykonanie

Aktynova - sklepy Shoper i pozycjonowanie
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl